فوق تخصص جراحي پلاستيك چشم - اكتروپيون Ectropion چيست؟

جراح و متخصص چشم ، فوق تخصص جراحي پلاستيك و ترميمي چشم و صورت،حدقه و كاسه چشم و مجاري اشكي

فوق تخصص جراحي پلاستيك چشم - اكتروپيون Ectropion چيست؟

۲۸ بازديد

اكتروپيون چيست؟

 به برگشتن لبه پلك تحتاني به سمت خارج ، كه باعث مي­شود چشم و مخاط آن در معرض هوا و در نتيجه خشكي قرار گيرند، اكتروپيون گفته مي­شود. فرد در اين حالت دچار آبريزش شده و در صورت پاك­كردن اشك، چشم خشك­تر مي­شود. اگر اين بيماري درمان نشود، باعث ضخيم شدن مخاط داخلي پلك­ها شده و ايجاد التهاب و در نهايت صدمه به چشم مي­شود.

 علل اكتروپيون چيست؟

Ectropion-Retraction-Repair

علت آن ضعف عضلاتي است كه باعث نگهداشتن پلك بر روي چشم مي­شود.اين بيماري معمولا" در افراد بالاي ۶۰ سال ديده مي­شود اما ممكن است به صورت مادرزادي، به دليل محل زخم  باقي مانده از ساير اعمال جراحي، ثانويه به فلج عصب صورتي(Bell’s palsy) و يا به دنبال سوختگي ­ها يا ساير بيماري­هاي پوستي ديده شود.

 علائم اكتروپيون چيست؟

سوزش، احساس سنگ­ريزه در چشم، حساسيت­پذيري، پلك متورم – ملتهب و قرمز، آب­ريزش

 اكتروپيون چگونه تشخيص داده مي­شود؟

اين بيماري دريك معاينه ساده چشم­ پزشكي قابل­ تشخيص است.

 درمان اكتروپيون چيست؟

Ectropion

انتخاب بهترين درمان براي اكتروپيون بستگي به علت آن دارد. درمان موقت اين حالت استفاده از قطره­هاي اشك مصنوعي يا پمادهاي نرم­كننده است. با اين وجود درمان قطعي به خصوص در نوعي از آن كه با افزايش سن ايجاد مي­شود، جراحي پلك و كوتاه كردن و سفت كردن آن است. اين عمل معمولا" با برشي در قسمت خارجي چشم انجام مي­شود. براي انجام اين عمل جراحي فقط بخيه ­هاي ريزي در قسمت خارجي چشم زده مي­شود و معمولا" بعد از ۷ تا ۱۴ روز، اين بخيه­ها برداشته مي­شوند. براي درمان نوعي از اكتروپيون كه به دليل محل زخم  بجا مانده از سوختگي يا ساير اعمال جراحي ايجاد شده، معمولا" از گرافت پوستي استفاده مي­شود. اين گرافت از پلك بالا يا از پشت گوش خود بيمار تهيه مي­شود. معمولا" محل برداشتن گرافت و محل جراحي بعد از ۲ هفته به­خوبي ترميم مي­شوند.



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد